Share
VIDEOS 1 TO 50
Radiohead - The Daily Mail
Radiohead - The Daily Mail
Published: 2011/12/19
Channel: Radiohead
The Daily Mail Song
The Daily Mail Song
Published: 2010/03/27
Channel: dananddanfilms
Disgusting moment huge ear wax build up removed from woman
Disgusting moment huge ear wax build up removed from woman's ear Daily Mail Online
Published: 2017/07/11
Channel: Latest News
EXCLUSIVE: Pie Reads The Daily Mail!
EXCLUSIVE: Pie Reads The Daily Mail!
Published: 2017/01/15
Channel: Jonathan Pie
New ‘Daily Mail TV’ Show Explores Iggy Azalea’s Twerking Weight Loss Claim
New ‘Daily Mail TV’ Show Explores Iggy Azalea’s Twerking Weight Loss Claim
Published: 2017/09/16
Channel: The Doctors
The Daily Mail hates Britain | Owen Jones talks...
The Daily Mail hates Britain | Owen Jones talks...
Published: 2017/03/28
Channel: Owen Jones
Daily Mail Getting Owned On Question Time
Daily Mail Getting Owned On Question Time
Published: 2013/10/05
Channel: Mark Walker
The trouble with this country is the Daily Mail
The trouble with this country is the Daily Mail
Published: 2016/03/17
Channel: iqsquared
Shocking moment Indian Cobra regurgitates PLASTIC BOTTLE  Daily Mail Online
Shocking moment Indian Cobra regurgitates PLASTIC BOTTLE Daily Mail Online
Published: 2017/05/29
Channel: Daviso NEWS
Adorable little girl has hilarious rant over airport security   Daily Mail Online
Adorable little girl has hilarious rant over airport security Daily Mail Online
Published: 2017/06/22
Channel: World Latest News
Jake Paul Responds To Daily Mail & KTLA 5 Claiming Team 10 Is Terrorizing West Hollywood 7.18.17
Jake Paul Responds To Daily Mail & KTLA 5 Claiming Team 10 Is Terrorizing West Hollywood 7.18.17
Published: 2017/07/19
Channel: The Hollywood Fix
Daily Mail tries to get Nicest Guy on YouTube banned - Joerg Sprave, SlingshotChannel
Daily Mail tries to get Nicest Guy on YouTube banned - Joerg Sprave, SlingshotChannel
Published: 2017/04/02
Channel: Dr. Layman
Dog kisses owner every time he kisses his newborn baby    Daily Mail Online
Dog kisses owner every time he kisses his newborn baby  Daily Mail Online
Published: 2016/05/28
Channel: loaloa73
Why The Daily Mail is Evil (at The @PodDelusion
Why The Daily Mail is Evil (at The @PodDelusion's 3rd birthday do) by Martin Robbins
Published: 2012/10/26
Channel: PodDelusion
Pregnant mother
Pregnant mother's stomach stretched by moving fetus Daily Mail Online
Published: 2017/09/23
Channel: Latest News
Man From the Daily Mail with lyrics
Man From the Daily Mail with lyrics
Published: 2015/07/10
Channel: Rebel Lyrics
DEBUNKING The Daily Mail
DEBUNKING The Daily Mail's Joerg Sprave Hit Piece [POLITICAL EDITORIAL]
Published: 2017/04/03
Channel: CloakingDonkey
Denst en el Dailymail (Reino Unido) UK
Denst en el Dailymail (Reino Unido) UK
Published: 2015/09/19
Channel: Caracol Volador
Horrifying video of shaman dragged under water by crocodile   Daily Mail Online
Horrifying video of shaman dragged under water by crocodile Daily Mail Online
Published: 2017/09/19
Channel: Latest News
Rant: This Needs to Stop!
Rant: This Needs to Stop!
Published: 2017/04/03
Channel: Skallagrim
White tiger killed by pack after straying into their enclosure   Daily Mail Online
White tiger killed by pack after straying into their enclosure Daily Mail Online
Published: 2017/09/22
Channel: Latest News
Alastair Campbell: "The Daily Mail is run by a bully and a coward"
Alastair Campbell: "The Daily Mail is run by a bully and a coward"
Published: 2013/10/01
Channel: BBC Newsnight
Lord Sugar slams the Daily Mail
Lord Sugar slams the Daily Mail's Paul Dacre
Published: 2013/10/02
Channel: Channel 4 News
Naughty Teletubby! Dipsy grabs Lorraine
Naughty Teletubby! Dipsy grabs Lorraine's breast as he says goodbye Daily Mail Online
Published: 2017/04/01
Channel: News 24 live
Ian Hislop on Daily Mail sexism and Remoaning for democracy
Ian Hislop on Daily Mail sexism and Remoaning for democracy
Published: 2017/04/03
Channel: I Am Incorrigible
Qatar Airways becomes first airline to offer double bed suites   Daily Mail Online
Qatar Airways becomes first airline to offer double bed suites Daily Mail Online
Published: 2017/09/20
Channel: Latest News
Russell Howard
Russell Howard's Beef With The Daily Mail - Alan Carr: Chatty Man
Published: 2014/11/14
Channel: Alan Carr: Chatty Man
Why you shouldn
Why you shouldn't read the Daily Mail online :: as per HIGNFY on the BBC
Published: 2012/11/08
Channel: Pedro Stephano
Radiohead - The Daily Mail (Colbert Report 09/25/11) HD
Radiohead - The Daily Mail (Colbert Report 09/25/11) HD
Published: 2016/11/23
Channel: OK? Not OK.
Melania Trump accepts damages and apology from Daily Mail Tabloid
Melania Trump accepts damages and apology from Daily Mail Tabloid
Published: 2017/04/12
Channel: Trump Nation
Daily Mail columnist: The fear in the UK is real
Daily Mail columnist: The fear in the UK is real
Published: 2017/05/24
Channel: Fox News
GUESS THE YOUTUBER BY THE DAILY MAIL HATE COMMENT
GUESS THE YOUTUBER BY THE DAILY MAIL HATE COMMENT
Published: 2017/05/31
Channel: MoreMarcus
Question Time Studio Cracking up at Daily Mail
Question Time Studio Cracking up at Daily Mail
Published: 2017/06/23
Channel: anarchi.st
Wild brawl breaks out between couples at New Jersey Walmart   Daily Mail Online
Wild brawl breaks out between couples at New Jersey Walmart Daily Mail Online
Published: 2017/09/18
Channel: Latest News
Monkey Dust S02 E06 - DAILY MAIL
Monkey Dust S02 E06 - DAILY MAIL
Published: 2007/09/15
Channel: Lee Nicklen
Daily Mail columnist reacts to US exit from climate accord
Daily Mail columnist reacts to US exit from climate accord
Published: 2017/06/02
Channel: Fox News
Thom Yorke - "The Daily Mail"
Thom Yorke - "The Daily Mail"
Published: 2010/04/06
Channel: qbertplaya
Daily Mail   Sistemas rusos de guerra electrónica, por encima de todos  2017
Daily Mail Sistemas rusos de guerra electrónica, por encima de todos 2017
Published: 2017/09/22
Channel: geronimo fenix
Incredible video shows baby wriggle around inside woman
Incredible video shows baby wriggle around inside woman's belly Daily Mail Online
Published: 2016/05/06
Channel: MyBB
Amanda Palmer: Dear Daily Mail
Amanda Palmer: Dear Daily Mail
Published: 2013/07/13
Channel: WondrousWiebke
Daily Mail TV host Jesse Palmer talks with Tamsen Fadal about the new show
Daily Mail TV host Jesse Palmer talks with Tamsen Fadal about the new show
Published: 2017/09/08
Channel: Tamsen Fadal TV
KYLIE JENNER INTERVIEW FOR DAILY MAIL (ft. Tyga, Kris Jenner and Corey Gamble)
KYLIE JENNER INTERVIEW FOR DAILY MAIL (ft. Tyga, Kris Jenner and Corey Gamble)
Published: 2015/07/01
Channel: Kylizzle Snapchizzle
UK Daily Mail and Sun provide present!
UK Daily Mail and Sun provide present!
Published: 2016/08/03
Channel: scooby1961
James O
James O'Brien: Daily Mail Say Vote For Theresa May, But Can’t Give One Positive Reason Why
Published: 2017/06/07
Channel: bbiwy
Daily Mail cancer song
Daily Mail cancer song
Published: 2015/06/05
Channel: Russell Howard
Legion FX - Radiohead
Legion FX - Radiohead's The Daily Mail scene
Published: 2017/04/05
Channel: Anna Kaplan
Hidden camera shows cat performing amazing jailbreak  Daily Mail Online
Hidden camera shows cat performing amazing jailbreak Daily Mail Online
Published: 2015/09/04
Channel: daj0int
Donald Trump Daydreaming - Daily Mail Video
Donald Trump Daydreaming - Daily Mail Video
Published: 2017/07/07
Channel: Truth Examiner
[Internet] FTW - Daily Mail
[Internet] FTW - Daily Mail's attempt to destroy The Slingshot Channel twarted by YouTube
Published: 2017/04/04
Channel: MundaneMatt
Microburst seen engulfing downtown Dallas in June   Daily Mail Online
Microburst seen engulfing downtown Dallas in June Daily Mail Online
Published: 2017/06/11
Channel: World Latest News
NEXT
GO TO RESULTS [51 .. 100]

WIKIPEDIA ARTICLE

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Daily Mail
border
Daily Mail front page in August 2010.
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Daily Mail and General Trust
Publisher DMG Media
Editor Paul Dacre
Founded 4 May 1896; 121 years ago (1896-05-04)
Political alignment Conservative
Language English
Headquarters Northcliffe House, 2 Derry Street, London W8 5TT
Circulation 1,491,264 (as of December 2016)[1]
ISSN 0307-7578
OCLC number 16310567
Website www.dailymail.co.uk

The Daily Mail is a British daily middle-market[2][3] tabloid newspaper owned by the Daily Mail and General Trust[4] and published in London. It is the United Kingdom's second biggest-selling daily newspaper after The Sun.[5] Its sister paper The Mail on Sunday was launched in 1982 while Scottish and Irish editions of the daily paper were launched in 1947 and 2006 respectively. Jonathan Harmsworth, 4th Viscount Rothermere, a great-grandson of the one of the co-founders, is the current chairman and controlling shareholder of the Daily Mail and General Trust, while day-to-day editorial decisions for the newspaper are usually made by a team around the editor, Paul Dacre.

A survey in 2014 found the average age of its reader was 58, and it had the lowest demographic for 15- to 44-year-olds among the major British dailies.[6] Uniquely for a British daily newspaper, it has a majority female readership with women making up 52-55% of its readers.[7] It had an average daily circulation of 1,510,824 copies in November 2016.[8] Between July and December 2013 it had an average daily readership of approximately 3.951 million, of whom approximately 2.503 million were in the ABC1 demographic and 1.448 million in the C2DE demographic.[9] Its website has more than 100 million unique visitors per month.[10]

The Daily Mail has been accused of printing sensationalist and inaccurate scare stories of science and medical research[11][12][13][14] and of copyright violations.[15]

Overview

The Mail was originally a broadsheet but switched to a compact format[16] on 3 May 1971, the 75th anniversary of its founding. On this date it also absorbed the Daily Sketch, which had been published as a tabloid by the same company. The publisher of the Mail, the Daily Mail and General Trust, is currently a FTSE 250 company. The paper has a circulation of around two million, which is the fourth largest circulation of any English-language daily newspaper in the world.[17]

Circulation figures according to the Audit Bureau of Circulations in March 2014 show gross daily sales of 1,708,006 for the Daily Mail.[8] According to a December 2004 survey, 53% of Daily Mail readers voted for the Conservative Party, compared to 21% for Labour and 17% for the Liberal Democrats.[18] The main concern of Viscount Rothermere, the current chairman and main shareholder, is that the circulation be maintained. He testified before a House of Lords select committee that "we need to allow editors the freedom to edit", and therefore the newspaper's editor was free to decide editorial policy, including its political allegiance.[19] The Mail has been edited by Paul Dacre since 1992.[20] [21]

History

Early history

Advertisement by the Daily Mail for insurance against Zeppelin attacks during the First World War

The Daily Mail, devised by Alfred Harmsworth (later Viscount Northcliffe) and his brother Harold (later Viscount Rothermere), was first published on 4 May 1896. It was an immediate success. It cost a halfpenny at a time when other London dailies cost one penny, and was more populist in tone and more concise in its coverage than its rivals. The planned issue was 100,000 copies but the print run on the first day was 397,215 and additional printing facilities had to be acquired to sustain a circulation which rose to 500,000 in 1899. Lord Salisbury, 19th-century Prime Minister of the United Kingdom, dismissed the Daily Mail as "a newspaper produced by office boys for office boys."[22]:590-591 By 1902, at the end of the Boer Wars, the circulation was over a million, making it the largest in the world.[23][24]

With Harold running the business side of the operation and Alfred as Editor, the Mail from the start adopted an imperialist political stance, taking a patriotic line in the Second Boer War, leading to claims that it was not reporting the issues of the day objectively.[25] From the beginning, the Mail also set out to entertain its readers with human interest stories, serials, features and competitions (which were also the main means by which the Harmsworths promoted the paper).

In 1900 the Daily Mail began printing simultaneously in both Manchester and London, the first national newspaper to do so (in 1899, the Daily Mail had organised special trains to bring the London-printed papers north). The same production method was adopted in 1909 by the Daily Sketch, in 1927 by the Daily Express and eventually by virtually all the other national newspapers. Printing of the Scottish Daily Mail was switched from Edinburgh to the Deansgate plant in Manchester in 1968 and, for a while, The People was also printed on the Mail presses in Deansgate. In 1987, printing at Deansgate ended and the northern editions were thereafter printed at other Associated Newspapers plants.

In 1906, the paper offered £1,000 for the first flight across the English Channel and £10,000 for the first flight from London to Manchester. Punch magazine thought the idea preposterous and offered £10,000 for the first flight to Mars, but by 1910 both the Mail's prizes had been won. (For full list see Daily Mail aviation prizes.)

Before the outbreak of World War I, the paper was accused of warmongering when it reported that Germany was planning to crush the British Empire. When war began, Northcliffe's call for conscription was seen by some as controversial, although he was vindicated when conscription was introduced in 1916.[26] On 21 May 1915 Northcliffe criticised Lord Kitchener, the Secretary of State for War, regarding weapons and munitions. Kitchener was considered by some to be a national hero. The paper's circulation dropped from 1,386,000 to 238,000. Fifteen hundred members of the London Stock Exchange burned unsold copies and called for a boycott of the Harmsworth Press. Prime Minister H. H. Asquith accused the paper of being disloyal to the country.

When Kitchener died, the Mail reported it as a great stroke of luck for the British Empire[citation needed]. The paper was critical of Asquith's conduct of the war, and he resigned on 5 December 1916.[27] His successor David Lloyd George asked Northcliffe to be in his cabinet, hoping it would prevent him from criticising the government. Northcliffe declined.[28]

Inter-war period

Before 1930

A page from the Daily Mail Silver Jubilee Issue, 1935

As Lord Northcliffe aged, his grip on the paper slackened and there were periods when he was not involved. But light-hearted stunts enlivened him, such as the 'Hat campaign' in the winter of 1920. This was a contest with a prize of £100 for a new design of hat — a subject in which Northcliffe took a particular interest. There were 40,000 entries and the winner was a cross between a top hat and a bowler christened the Daily Mail Sandringham Hat. The paper subsequently promoted the wearing of it but without much success.[29] In 1922, when Lord Northcliffe died, Lord Rothermere took full control of the paper[citation needed].

In 1919, Alcock and Brown made the first flight across the Atlantic, winning a prize of £10,000 from the Daily Mail. In 1930 the Mail made a great story of another aviation stunt, awarding another prize of £10,000 to Amy Johnson for making the first solo flight from England to Australia.[30]

The Daily Mail had begun the Ideal Home Exhibition in 1908. At first, Northcliffe had disdained this as a publicity stunt to sell advertising and he refused to attend. But his wife exerted pressure upon him and he changed his view, becoming more supportive. By 1922 the editorial side of the paper was fully engaged in promoting the benefits of modern appliances and technology to free its female readers from the drudgery of housework.[31] The Mail maintained the event until selling it to Media 10 in 2009.[32]

On 25 October 1924, the Daily Mail published the forged Zinoviev letter, which indicated that British Communists were planning violent revolution. This was thought by some a significant factor in the defeat of Ramsay MacDonald's Labour Party in the 1924 general election, held four days later.[33]

From 1923 Lord Rothermere and the Daily Mail formed an alliance with the other great press baron, Lord Beaverbrook. Their opponent was the Conservative Party politician and leader Stanley Baldwin. By 1929 George Ward Price was writing in the Mail that Baldwin should be deposed and Beaverbrook elected as leader. In early 1930 the two Lords launched the United Empire Party which the Daily Mail supported enthusiastically.[citation needed]

The rise of the new party dominated the newspaper and, even though Beaverbrook soon withdrew, Rothermere continued to campaign. Vice Admiral Ernest Augustus Taylor fought the first by-election for the United Empire Party in October, defeating the official Conservative candidate by 941 votes. Baldwin's position was now in doubt, but in 1931 Duff Cooper won the key by-election at St George's, Westminster, beating the United Empire Party candidate, Sir Ernest Petter, supported by Rothermere, and this broke the political power of the press barons.[34]

In 1927, the celebrated picture of the year Morning by Dod Procter was bought by the Daily Mail for the Tate Gallery.[35]

Support of fascism

The "Hurrah for the Blackshirts" article by Lord Rothermere

Lord Rothermere was a friend of Benito Mussolini and Adolf Hitler, and directed the Mail's editorial stance towards them in the early 1930s.[36][37] Rothermere's 1933 leader "Youth Triumphant" praised the new Nazi regime's accomplishments, and was subsequently used as propaganda by them.[38] In it, Rothermere predicted that "The minor misdeeds of individual Nazis would be submerged by the immense benefits the new regime is already bestowing upon Germany". Journalist John Simpson, in a book on journalism, suggested that Rothermere was referring to the violence against Jews and Communists rather than the detention of political prisoners.[39][page needed]

Rothermere and the Mail were also editorially sympathetic to Oswald Mosley and the British Union of Fascists.[40] Rothermere wrote an article titled "Hurrah for the Blackshirts" in January 1934, praising Mosley for his "sound, commonsense, Conservative doctrine",[41] and pointing out that: "Young men may join the British Union of Fascists by writing to the Headquarters, King's Road, Chelsea, London, S.W."[42]

The Spectator condemned Rothermere's article commenting that, "... the Blackshirts, like the Daily Mail, appeal to people unaccustomed to thinking. The average Daily Mail reader is a potential Blackshirt ready made. When Lord Rothermere tells his clientele to go and join the Fascists some of them pretty certainly will."[43]

The paper's support ended after violence at a BUF rally in Kensington Olympia in June 1934.[44] Mosley and many others thought Rothermere had responded to pressure from Jewish businessmen who it was believed had threatened to stop advertising in the paper if it continued to back an anti-Semitic party.[45] The paper editorially continued to oppose the arrival of Jewish refugees escaping Germany, describing their arrival as "a problem to which the Daily Mail has repeatedly pointed."[46]

Post-war history

On 5 May 1946, the Daily Mail celebrated its Golden Jubilee. Winston Churchill was the chief guest at the banquet and toasted it with a speech:[47] That era also featured a smaller Daily Mail, as while the Mail of 1896 was eight pages, the Mail of 1946 was four pages.[47]

The Daily Mail was transformed by its editor during the 1970s and 1980s, David English. He had been editor of the Daily Sketch from 1969 to 1971, when it closed. Part of the same group from 1953, the Sketch was absorbed by its sister title, and English became editor of the Mail, a post in which he remained for more than 20 years.[48] English transformed it from a struggling newspaper selling half as many copies as its mid-market rival, the Daily Express, to a formidable publication, whose circulation rose to surpass that of the Express by the mid-1980s.[49] English was knighted in 1982.[50]

The paper enjoyed a period of journalistic success in the 1980s, employing some of the most inventive writers in old Fleet Street including the gossip columnist Nigel Dempster, Lynda Lee-Potter and sportswriter Ian Wooldridge (who unlike some of his colleagues—the paper generally did not support sporting boycotts of white-minority-ruled South Africa—strongly opposed apartheid). In 1982 a Sunday title, the Mail on Sunday, was launched (the Scottish Sunday Mail, now owned by the Mirror Group, was founded in 1919 by the first Lord Rothermere, but later sold.)[51]

Sir David English became editor-in-chief and chairman of Associated Newspapers in 1992 after Rupert Murdoch had attempted to hire Evening Standard editor Paul Dacre as editor of The Times, The Evening Standard was then part of the same group, and Dacre was appointed to succeed English as a means of dealing with Murdoch's offer.[52] Dacre remains the editor of the Daily Mail and subsequently became editor-in-chief of the group after English died.

In late 2013, the paper moved its London printing operation from the city's Docklands area to a new £50 million plant in Thurrock, Essex.[53] There are Scottish editions of both the Daily Mail and Mail on Sunday, with different articles and columnists.

In August 2016, the Daily Mail began a partnership with The People's Daily, the official newspaper of the Chinese Communist Party.[54][55] This includes publishing articles in the MailOnline produced by The People's Daily. The agreement has been suggested to give the paper an edge in publishing news stories sourced out of China, but also led to questions of censorship regarding politically sensitive topics.[56] In November 2016 Lego ended a series of promotions in the paper which had run for years following campaigning from a group called 'Stop Funding Hate', who were unhappy with the Mail's coverage of migrant issues and the EU referendum.[57]

Scottish, Irish, Continental and Indian editions

Scottish Daily Mail

The Scottish Daily Mail header

The Scottish Daily Mail was published as a separate title from Edinburgh[58] starting in December 1946. The circulation was poor though, falling to below 100,000 and the operation was rebased to Manchester in December 1968.[59] In 1995 the Scottish Daily Mail was relaunched, and is printed in Glasgow. With a circulation in December 2009 of 113,771, it has the third-highest daily newspaper sales in Scotland.[60]

Irish Daily Mail

The Daily Mail officially entered the Irish market with the launch of a local version of the paper on 6 February 2006; free copies of the paper were distributed on that day in some locations to publicise the launch. Its masthead differed from that of UK versions by having a green rectangle with the word "IRISH", instead of the Royal Arms, but this was later changed, with "Irish Daily Mail" displayed instead. The Irish version includes stories of Irish interest alongside content from the UK version. According to the Audit Bureau of Circulations, the Irish edition had a circulation of 63,511 for July 2007,[61] falling to an average of 49,090 for the second half of 2009.[62] Since 24 September 2006 Ireland on Sunday, the Irish Sunday newspaper acquired by Associated in 2001, was replaced by an Irish edition of the Mail on Sunday (the Irish Mail on Sunday), to tie in with the weekday newspaper.

Continental and Overseas Daily Mail

Two foreign editions were begun in 1904 and 1905; the former titled the Overseas Daily Mail, covering the world, and the latter titled the Continental Daily Mail, covering Europe and North Africa.[63]

Mail Today

The newspaper entered India on 16 November 2007 with the launch of Mail Today,[64] a 48-page compact size newspaper printed in Delhi, Gurgaon and Noida with a print run of 110,000 copies. Based around a subscription model, the newspaper has the same fonts and feel as the Daily Mail and was set up with investment from Associated Newspapers and editorial assistance from the Daily Mail newsroom.[65]

Editorial stance

The Mail has traditionally been a supporter of the Conservatives and has endorsed this party in all recent general elections. While the paper retained its support for the Conservative Party at the 2015 general election, the paper urged conservatively inclined voters to support UKIP in the constituencies of Heywood and Middleton, Dudley North and Great Grimsby where UKIP was the main challenger to the Labour Party.[66]

The paper is generally critical of the BBC, which it says is biased to the left.[67] The Mail has published pieces by Joanna Blythman opposing the growing of genetically modified crops in the United Kingdom.[68]

On international affairs, the Mail broke with the establishment media consensus over the 2008 South Ossetia war between Russia and Georgia. The Mail accused the British government of dragging Britain into an unnecessary confrontation with Russia and of hypocrisy regarding its protests over Russian recognition of Abkhazia and South Ossetia's independence, citing the British government's own recognition of Kosovo's independence from Russia's ally Serbia.[69]

Awards

Received

The Daily Mail has been awarded the National Newspaper of the Year in 1995, 1996, 1998, 2001, 2003, 2011, and 2016[70] by the British Press Awards.

Daily Mail journalists have won a range of British Press Awards, including:

  • "Campaign of the Year" (Murder of Stephen Lawrence, 2012)
  • "Website of the Year" (Mail Online, 2012)
  • "News Team of the Year" (Daily Mail, 2012)
  • "Critic of the Year" (Quentin Letts, 2010)[71]
  • "Political Journalist of the Year" (Quentin Letts, 2009)
  • "Specialist Journalist of the Year" (Stephen Wright, 2009)[72]
  • "Showbiz Reporter of the Year" (Benn Todd, 2012)
  • "Feature Writer of the Year – Popular" (David Jones, 2012)
  • "Columnist of the Year – Popular" (Craig Brown, 2012) (Peter Oborne, 2016)
  • "Best of Humour" – (Craig Brown, 2012)
  • "Columnist – Popular" (Craig Brown, 2012)
  • "Sports Reporter of the Year" (Jeff Powell, 2005)
  • "Sports Photographer of the Year" (Mike Egerton, 2012; Andy Hooper, 2016, 2010, 2008)
  • "Cartoonist of the Year" (Stanley 'MAC' McMurtry, 2016)

Other awards include:

Notable stories

Holes in the road

On 17 January 1967, the Mail published a story, "The holes in our roads", about potholes, giving the examples of Blackburn where it said there were 4,000 holes. This detail was then immortalised by John Lennon in The Beatles song "A Day in the Life", along with an account of the death of 21-year-old socialite Tara Browne in a car crash on 18 December 1966, which also appeared in the same issue.[74]

Unification Church

In 1981, the Daily Mail ran an investigation into the Unification Church, nicknamed the Moonies, accusing them of ending marriages and brainwashing converts.[49] The Unification Church, which always denied these claims, sued for libel but lost heavily. A jury awarded the Mail a then record-breaking £750,000 libel payout. In 1983 the paper won a special British Press Award for a "relentless campaign against the malignant practices of the Unification Church."[75]

Gay gene controversy

On 16 July 1993 the Mail ran the headline "Abortion hope after 'gay genes' finding".[76][77] Of the tabloid headlines which commented on the Xq28 gene, the Mail's was criticised as "perhaps the most infamous and disturbing headline of all".[78]

Stephen Lawrence

The Mail campaigned vigorously for justice over the murder of Stephen Lawrence in 1993. On 14 February 1997, the Mail front page pictured the five men accused of Lawrence's murder with the headline "MURDERERS", stating "if we are wrong, let them sue us".[79] This attracted praise from Paul Foot and Peter Preston.[80] Some journalists contended the Mail had belatedly changed its stance on the Lawrence murder, with the newspaper's earlier focus being the alleged opportunistic behaviour of anti-racist groups ("How Race Militants Hijacked a Tragedy", 10 May 1993) and alleged insufficient coverage of the case (20 articles in three years).[81][82]

Jan Moir

A 16 October 2009 Jan Moir article criticised aspects of the life and death of Stephen Gately. It was published six days after his death and before his funeral. The Press Complaints Commission received over 25,000 complaints, a record number, regarding the timing and content of the article. It was criticised as insensitive, inaccurate and homophobic.[83][84] Major advertisers, such as Marks & Spencer, had their adverts removed from the Mail Online webpage containing Moir's article.[85]

Cannabis use

On 13 June 2011, a study by Dr Matt Jones and Michal Kucewicz[86] on the effects of cannabinoid receptor activation in the brain was published in The Journal of Neuroscience[86][87][88] and the British medical journal The Lancet.[89] The study was used in articles by CBS News,[90] and Le Figaro,[91] Bild[92] among others.

In October 2011, the Daily Mail printed an article citing the research, titled "Just ONE cannabis joint can bring on schizophrenia as well as damaging memory." The group Cannabis Law Reform (CLEAR), which campaigns for ending drug prohibition, criticised the Daily Mail report.[93] Dr Matt Jones, co-author of the study, said he was "disappointed but not surprised" by the article, and stated: "This study does NOT say that one spliff will bring on schizophrenia".[93] Dorothy Bishop, professor of neuroscience at Oxford University, in her blog awarded the Daily Mail the "Orwellian Prize for Journalistic Misrepresentation",[13][94][95][96] The Mail later changed the article's headline to: "Just ONE cannabis joint 'can cause psychiatric episodes similar to schizophrenia' as well as damaging memory."[97]

Ralph Miliband controversy

In September 2013, the Mail was criticised for an article on Ralph Miliband (father of then Labour-leader Ed Miliband and prominent Marxist sociologist), titled "The Man Who Hated Britain".[98] Ed Miliband said that the article was "ludicrously untrue", that he was "appalled" and "not willing to see my father's good name be undermined in this way". Ralph Miliband had arrived in the UK from Belgium as a Jewish refugee from the Holocaust. The Jewish Chronicle described the article as "a revival of the 'Jews can't be trusted because of their divided loyalties' genre of antisemitism."[99] Conservative MP Zac Goldsmith linked the article to the Nazi sympathies of the 1st Viscount Rothermere, whose family remain the paper's owners.[100][101][102]

The paper defended the article's general content in an editorial, but described its use of a picture of Ralph Miliband's grave as an "error of judgement".[103] In the editorial, the paper further remarked that "We do not maintain, like the jealous God of Deuteronomy, that the iniquity of the fathers should be visited on the sons. But when a son with prime ministerial ambitions swallows his father's teachings, as the younger Miliband appears to have done, the case is different."[104] A spokesman for the paper also described claims that the article continued its history of anti-Semitism as "absolutely spurious."[105] However, the reference to "the jealous God of Deuteronomy" was criticised by Jonathan Freedland, who said that "In the context of a piece about a foreign-born Jew, [the remark] felt like a subtle, if not subterranean hint to the reader, a reminder of the ineradicable alienness of this biblically vengeful people"[106] and that "those ready to acquit the Mail because there was no bald, outright statement of antisemitism were probably using the wrong measure."[107]

Gawker Media lawsuit

In March 2015, James King, a former contract worker at the Mail's New York office, wrote an article for Gawker titled 'My Year Ripping Off the Web With the Daily Mail Online'. In the article, King alleged that the Mail's approach was to rewrite stories from other news outlets with minimal credit in order to gain advertising clicks, and that staffers had published material they knew to be false. He also suggested that the paper preferred to delete stories from its website rather than publish corrections or admit mistakes.[108] In September 2015, the Mail's US company Mail Media filed a lawsuit against King and Gawker Media for libel.[109] Eric Wemple at the Washington Post questioned the value of the lawsuit, noting that "Whatever the merits of King's story, it didn't exactly upend conventional wisdom" about the website's strategy.[110]

Anti-refugee cartoon

The Daily Mail's cartoon is precisely the sort of reckless xenophobia that fuels the self-same fear and hate loved by those responsible for atrocities in Paris, Beirut, Ankara and elsewhere.
Now more than ever is the time to stand together in defiance of the perpetrators of violence with all of their victims and reject this disturbing lack of compassion.
Kate Allen, the director of Amnesty International UK, The Independent[111]

Following the November 2015 Paris attacks,[112] a cartoon in the Daily Mail by Stanley McMurtry ("Mac") linked the European migrant crisis (with a focus on Syria in particular[113]) to the terrorist attacks, and criticised the European Union immigration laws for allowing Islamist radicals to gain easy access into the United Kingdom.[114] Despite being compared to Nazi propaganda by The New York Times,[115] and criticised as "reckless xenophobia," and racist, the cartoon received praise on the Mail Online website.[116] A Daily Mail spokesperson told The Independent: "We are not going to dignify these absurd comments which wilfully misrepresent this cartoon apart from to say that we have not received a single complaint from any reader".[112]

Anthony Weiner scandal

In September 2016, MailOnline published a lengthy interview and screenshots from a 15-year-old girl who claimed that the American politician Anthony Weiner had sent her sexually explicit images and messages. The revelation led to Weiner and his wife Huma Abedin—an aide of Hillary Clinton—separating. In late October, less than two weeks before the presidential election, FBI director James Comey stated that files found on Weiner's devices may be relevant to Clinton's email controversy.[117]

Libel lawsuits

Successful lawsuits against the Mail

  • 2001, February: Businessman Alan Sugar was awarded £100,000 in damages following a story commenting on his stewardship of Tottenham Hotspur Football Club.[118]
  • 2003, October: Actress Diana Rigg awarded £30,000 in damages over a story commenting on aspects of her personality.[119]
  • 2006, May: £100,000 damages for Elton John, following false accusations concerning his manners and behaviour.[120]
  • 2009, January: £30,000 award to Dr Austen Ivereigh, who had worked for Cardinal Cormac Murphy-O'Connor, following false accusations made by the newspaper concerning abortion.[121]
  • 2010, July: £47,500 award to Parameswaran Subramanyam for falsely claiming that he secretly sustained himself with hamburgers during a 23-day hunger strike in Parliament Square to draw attention to the protests against the Sri Lankan Civil War in 2009.[122]
  • 2011, November: the former lifestyle adviser Carole Caplin received damages over claims in the Mail that she would reveal intimate details about former clients.[123]
  • 2014, May: author J. K. Rowling received substantial damages and the Mail printed an apology. The newspaper had made a false claim about Rowling's story written for the website of Gingerbread, a single parents' charity.[124]
  • 2017, April: Melania Trump received an undisclosed settlement over claims in the Mail that she had worked as an escort in the 1990s.[125] In September 2016, the wife of then American presidential candidate Donald Trump, began litigation against the Daily Mail for an article which discussed escort allegations. The article included rebuttals and said that there was no evidence to support the allegations. The Mail regretted any misinterpretation that could have come from reading the article, and retracted it from its website.[126] Melania Trump filed a lawsuit in Maryland, suing for $150 million.[127] On 7 February 2017, the lawsuit was re-filed in the correct jurisdiction, New York, where the Daily Mail's parent company has offices, seeking damages of at least $150 million.[128]

Unsuccessful lawsuits

  • 1981, April: The Daily Mail won £750,000 from the Unification Church, which had sued for libel due to articles about the Church's recruitment methods. Margaret Singer, professor of Psychiatry at the University of California, Berkeley, testified that the Mail's accounts of these methods were accurate. The case lasted over five months, one of Britain's longest civil lawsuits.[129]
  • 2012, February: Nathaniel Philip Rothschild lost his libel case against the Daily Mail, after the High Court agreed that he was indeed the "Puppet Master" for Peter Mandelson, that his conduct had been "inappropriate in a number of respects" and that the words used by the Daily Mail were "substantially true".[130][131]
  • 2012, May: Carina Trimingham, the partner of former Secretary of State for Energy and Climate Change Chris Huhne, was ordered to pay more than £400,000 after she lost her High Court claims for damages for alleged breach of privacy and harassment against the Daily Mail.[132] Huhne, whilst married, had an affair with Trimingham – who herself was in a lesbian civil partnership – and then later left his wife Vicky Pryce for Trimingham. This and a series of other events involving Pryce and Huhne led to his resignation from the Cabinet, and to both of them being arrested for perverting the course of justice and the criminal prosecution R v Huhne and Pryce.[133]

Criticism

Racism accusations

There have been accusations of racism against the Daily Mail.[134] In 2012, in an article for The New Yorker, former Mail reporter Brendan Montague criticised the Mail's content and culture, stating: "None of the front-line reporters I worked with were racist, but there's institutional racism [at the Daily Mail]."[11]

Homophobia accusations

After High Court judges ruled in 2016 that parliamentary approval must be sought for activation of Article 50, the leading headline on the Mail's front page read "Enemies of the people".[135] The paper's front page and other coverage drew much criticism from the legal world, as well as from high-ranking politicians.[136] On its website, the Mail described one of the judges as "openly gay." Critics accused the Mail of unnecessarily highlighting the judge's sexual orientation due to anti-gay motives. The Mail later removed the description.[137] One law professor commented: "I have never seen this kind of invective against judges, either here or abroad, in the national media."[138]

Sexism accusations

In 2014, after Emma Watson spoke at the launch of the United Nations HeForShe campaign, the Mail was criticised for focusing its coverage on Watson's dress and appearance, rather than the content of her speech, in which Watson complained how media had sexualised her in their coverage from when she was 14.[139] The Mail was much criticised for running the front-page headline "Never mind Brexit, who won legs-it", accompanying a photograph of Theresa May meeting with Nicola Sturgeon in March 2017, running more than a page of coverage on the two leaders' appearance.[140] Jeremy Corbyn, the Leader of the Labour Party, stated "It's 2017. This sexism must be consigned to history. Shame on the Daily Mail."[141][140] The International Business Times quoted an unnamed Mail staff member describing the headline as "moronic", and out of touch with the Mail's largely female readership.[142]

Other criticisms

The Mail's medical and science journalism has been criticised by some doctors and scientists, accusing it of using minor studies to generate scare stories.[13][14][12]

In 2015, freelance journalist Djaffer Ait Aoudia told The Guardian that he secretly filmed a Mail representative negotiating for a "hacker" to obtain a café's CCTV of the November 2015 Paris attacks. The café owner agreed to supply the footage for €50,000. The Daily Mail responded: "There is nothing controversial about the Mail's acquisition of this video, a copy of which the police already had in their possession." The Guardian also, briefly, embedded the footage on their own website before removing it.[143]

Other criticisms include the extent of coverage of celebrities,[144][145] the children of celebrities,[146] property prices,[147] and the depiction of asylum seekers,[148] the latter of which was discussed in the Parliament's Joint Committee on Human Rights in 2007.[149][150]

In February 2017, the English Wikipedia community decided that the Daily Mail was "generally unreliable" to use as a reference in Wikipedia. Some in the discussion objected on the grounds that the more formal decision had no precedent, that it would be widely misinterpreted, and that the Daily Mail is useful for some topics, such as sports reporting. The Daily Mail issued a statement objecting to the decision, while other parties expressed little surprise.[151][152]

Supplements and features

Daily Mail

  • City & Finance: City & Finance is the business part of the Daily Mail, and the Financial Mail is the business paper free with the Mail on Sunday. City & Finance features City News and the results from the London Stock Exchange, and also has its own website called This is Money.[153]
  • Travelmail: Contains travel articles, advertisements etc.
  • Femail: Femail is an extensive part of the Daily Mail's newspaper and website, being one of four main features on Mail Online others being News, TV & Showbiz and Sport. It is designed for women.
  • Weekend: The Daily Mail Weekend is a TV guide published by the Daily Mail, included free with the Mail every Saturday. Weekend magazine, launched in October 1993, is issued free with the Saturday Daily Mail. The guide does not use a magazine-type layout but chooses a newspaper style similar to the Daily Mail itself. In April 2007, the Weekend had a major revamp. A feature changed during the revamp was a dedicated Freeview channel page.

Mail on Sunday

  • Financial Mail on Sunday: now part of the main paper, this section includes the Financial Mail Enterprise, focusing on small business.
  • You: You magazine is a women's magazine featured in the Mail on Sunday. It is a mix of in-depth features plus fashion, beauty advice, practical insights on health and relationships, food recipes and interiors. The Mail markets it, with Live magazine, as the only paper to have a magazine for him (Live) and for her (You). The Mail on Sunday is read by over six million a week.[154]
  • Mail on Sunday 2: This pullout includes review, featuring articles on the arts, books and culture and it consists of reviews of all media and entertainment forms and interviews with sector personalities, property, travel and health.
  • Football Mail on Sunday: this reviews Premier League, Championship and Football League games from Saturday as well certain international games.

Regular cartoon strips

  • Garfield
  • I Don't Believe It (discontinued)
  • Odd Streak
  • The Strip Show
  • Chloe and Co. (by Knight Features)
  • Up and Running (by Knight Features)
  • The Gambols (Sunday, in the Cartoons section)
  • Fred Basset
  • Peanuts (Sunday, in the Cartoons section)

Up and Running is a strip distributed by Knight Features and Fred Basset has followed the life of the dog of the same name in a two-part strip in the Daily Mail since 8 July 1963.[155] The Gambols are another feature in the Mail on Sunday.

The long-running Teddy Tail cartoon strip, was first published on 5 April 1915 and was the first cartoon strip in a British newspaper.[156] It ran for over 40 years to 1960, spawning the Teddy Tail League Children's Club and many annuals from 1934 to 1942 and again from 1949 to 1962. Teddy Tail was a mouse, with friends Kitty Puss (a cat), Douglas Duck and Dr. Beetle. Teddy Tail is always shown with a knot in his tail.[157][158]

Year Book

The Daily Mail Year Book first appeared in 1901, summarizing the news of the past year in one volume of 200 to 400 pages. Among its editors were Percy L. Parker (1901–1905), David Williamson (1914–1951), G. B. Newman (1955–1977), Mary Jenkins (1978–1986), P.J. Failes (1987), and Michael and Caroline Fluskey (1991).

Online media

The majority of content appearing in the Daily Mail and Mail on Sunday printed newspapers also forms part of that included in the MailOnline website. MailOnline is free to read and funded by advertising. In 2011 MailOnline was the second most visited English-language newspaper website worldwide.[159][160] It has since then become the most visited newspaper website in the world,[161] with over 189.5 million visitors per month, and 11.7 million visitors daily, as of January 2014.[162]

Thailand's military junta blocked the MailOnline in May 2014 after the site revealed a video of Thailand's Crown Prince and his wife, Princess Srirasmi, partying. The video appears to show the allegedly topless princess, a former waitress, in a tiny G-string as she feeds her pet dog cake to celebrate its birthday.[163]

Contributors

Notable regular contributors (present)

Journalists

Cartoonists

Photographers

Past writers

The Daily Mail in literature

The Daily Mail has appeared in a number of novels. These include Evelyn Waugh's 1938 novel Scoop which was based on Waugh's experiences as a writer for the Daily Mail. In the book the newspaper is renamed The Daily Beast.[166] The newspaper appeared in Nicci French's 2008 novel The Memory Game, a psychological thriller.[167] In 2015, it featured in Laurence Simpson's comic novel about the tabloid media, According to The Daily Mail.[168] And in 2017, a thinly-disguised version of the Daily Mail, called simply The Mail appears in Michael Paraskos's dark satire based on the Donald Trump presidency, Rabbitman, in which the newspaper's fictional editor is subjected to a lobotomy in a dystopian post-Brexit Britain to try and cure him of "nasty little paranoid thoughts about scroungers, traitors and foreigners."[169]

Editors

Source:[170]

See also

References

  1. ^ "Print ABCs: Seven UK national newspapers losing print sales at more than 10 per cent year on year". Press Gazette. Retrieved 28 January 2017. 
  2. ^ John Pilger Hidden Agendas Archived 30 April 2016 at the Wayback Machine., London: Vintage, 1998, p. 440
  3. ^ Peter Wilby "Paul Dacre of the Daily Mail: The man who hates liberal Britain " Archived 2 April 2016 at the Wayback Machine., New Statesman, 19 December 2013 (online version: 2 January 2014)
  4. ^ "Daily Mail". Mediauk. Retrieved 12 March 2012. 
  5. ^ "First official figures give The Sun Sunday 3.2m circ". Press Gazette. Archived from the original on 10 March 2012. Retrieved 12 March 2012. 
  6. ^ Taylor, Henry (August 14, 2014). "How old are you again? UK newspaper age demographics in 4 charts". The Media Briefing. Retrieved 5 March 2017. 
  7. ^ http://www.independent.co.uk/voices/daily-mail-brexit-legs-it-theresa-may-nicola-sturgeon-female-readershop-women-feminism-a7654326.html
  8. ^ a b "Daily Mail – readership data". News Works. Retrieved 25 November 2016. 
  9. ^ "Daily Mail – readership data". News Works. Retrieved 11 April 2014. C2 Adults = 0.764 million, plus DE Adults = 0.684 million 
  10. ^ "Correction: Daily Mail website". The Economist. 5 January 2013. Retrieved 16 April 2013. 
  11. ^ a b Collins, Lauren (April 2012). "Mail Supremacy". The New Yorker. Retrieved 12 January 2016. 
  12. ^ a b Goldacre, Ben. "The Daily Mail cancer story that torpedoes itself in paragraph 19". The Guardian. Retrieved 1 August 2015. 
  13. ^ a b c Trevor Butterworth (21 February 2012). "Will Drinking Diet Soda Increase Your Risk For A Heart Attack?". Forbes. Retrieved 12 March 2012. It should be noted that "research" has also revealed the risk of the Daily Mail misreporting a study's findings, especially when there's an opportunity to write an alarming headline. As Dorothy Bishop, a Professor of Neurodevelopmental Psychology at Oxford University, noted in giving the paper her "Orwellian Award for Journalistic Misrepresentation" the Mail sets the standards for inaccurate reporting of academic research. 
  14. ^ a b Goldacre, Ben (2008). Bad science. London: Fourth Estate. ISBN 9780007240197. 
  15. ^ Fletcher, Martin (29 April 2016). "What it’s like to fall victim to the Mail Online’s aggregation machine". New Statesman. Retrieved 2 July 2017. 
  16. ^ Nelson, Robert (5 May 1971). "London Daily Mail goes compact". Christian Science Monitor. Boston, Massachusetts. Retrieved 24 January 2011. 
  17. ^ "World's 100 Largest Newspapers". World Association of Newspapers. 2005. Retrieved 12 April 2008. 
  18. ^ "MORI survey of newspaper readers". Archived from the original on 13 December 2007. Retrieved 21 December 2007. 
  19. ^ Sabbagh, Dan (21 May 2008). "Paul Dacre can set Daily Mail agenda, says Viscount Rothermere". The Times. London. Retrieved 30 April 2010.  (subscription required)
  20. ^ Steve Boggan "Media: Wind of change in Kensington: Will the Daily Mail still be rallying the Tory faithful?", The Independent, 15 July 1992
  21. ^ Bill Hagerty "Paul Dacre: the zeal thing", British Journalism Review, Vol. 13, No. 3, 2002, pp. 11-22. Retrieved 25 May 2007.
  22. ^ Wilson, A. N. (2003). The Victorians. New York: W. W. Norton. p. 590. ISBN 978-0-393-04974-9. 
  23. ^ Griffiths, Dennis (2006). Fleet Street: Five Hundred Years of the Press. The British Library. pp. 132–3. ISBN 0-7123-0697-8. 
  24. ^ Paul Manning (2001). News and News Sources. Sage Publications. p. 83. ISBN 978-0-7619-5796-6. 
  25. ^ Gardiner, The Times, The Atlantic Monthly, January 1917 page 113
  26. ^ New York Times Current History 1917, New York Times Company, 1917 p. 211
  27. ^ Jocelyn Hunt (2003). Britain, 1846–1919. Routledge. p. 368. ISBN 978-0-415-25707-7. 
  28. ^ Tom Clarke (1950). "Northcliffe in history": 112. 
  29. ^ Ferris, Paul (1972). The house of Northcliffe. Garland Science. p. 232. ISBN 978-0-529-04553-9. 
  30. ^ Mowat, Charles Loch (1968). Britain between the wars, 1918–1940. Methuen. p. 239. ISBN 978-0-416-29510-8. 
  31. ^ Adrian Bingham (2004). Gender, modernity, and the popular press in inter-war Britain. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-927247-1. 
  32. ^ Johnson, Branwell (28 August 2009). "Media 10 buys Ideal Home Show". Marketing Week. Retrieved 1 June 2010. 
  33. ^ Nicholson Baker (2009). Human Smoke: The Beginnings of World War II, the End of Civilization. p. 12. ISBN 1-4165-6784-4. 
  34. ^ Dennis Griffiths (2006). "13. Prerogative of the harlot". Fleet Street. pp. 247–252. ISBN 0-7123-0697-8. 
  35. ^ The Houghton Mifflin dictionary of biography. Houghton Mifflin Harcourt. 2003. p. 1241. ISBN 978-0-618-25210-7. 
  36. ^ Griffiths, Richard (1980). Fellow Travellers of the Right: British Enthusiasts for Nazi Germany, 1933-9. London: Constable. ISBN 0-09-463460-2. 
  37. ^ Taylor, S. J. (1996). The Great Outsiders: Northcliffe, Rothermere and the Daily Mail. London: Weidenfeld & Nicolson. ISBN 0-297-81653-5. 
  38. ^ Giles, Paul (2006). Atlantic republic: the American tradition in English literature. ISBN 978-0-19-920633-9. 
  39. ^ Simpson, John (2010). Unreliable sources: how the 20th century was reported. London, United Kingdom: Pam Macmillan. ISBN 978-0-230-75010-4. 
  40. ^ "Daily Mail". British Newspapers Online. 
  41. ^ Sassoon, Donald (2006). Culture of the Europeans: From 1800 to the Present. HarperCollins. p. 1062. 
  42. ^ Hoch, Paul (1974). The newspaper game: The political sociology of the press : an inquiry into behind-the-scenes organization, financing and brainwashing techniques of the news media. p. 52. ISBN 978-0-7145-0857-3. 
  43. ^ "A Spectator's Notebook". The Spectator. 19 January 1934. p. 6. 
  44. ^ Blamires, Cyprian (1 January 2006). Jackson, Paul; Blamires, Cyprian, eds. World Fascism: A Historical Encyclopedia (Volume 1) (illustrated, reprint ed.). ABC-CLIO. pp. 228, 435. ISBN 9781576079409. Retrieved 29 June 2015. 
  45. ^ Jones, Nigel (2004). Mosley. p. 92. ISBN 978-1-904341-09-3. 
  46. ^ Karpf, Anne. "We've been here before". The Guardian. Retrieved 31 July 2015. 
  47. ^ a b Griffiths, Dennis. Fleet Street. British Library. p. 311. ISBN 0-7123-0697-8. Churchill's speech included:"I remember lunching at Londonderry House on the day when the Daily Mail first came out, and Alfred Harmsworth sat as the guest of honour at a very small party—a very remarkable man, a man of great influence and independence. In a free country where enterprise can make its way, he was able to create this enormous, lasting, persuasive and attractive newspaper which had its influence in our daily lives and with which we have walked along the road for 50 years." 
  48. ^ Griffiths, Dennis (1992). The Encyclopedia of the British Press, 1422–1992. London & Basingstoke: Macmillan. pp. 182, 187. 
  49. ^ a b Lancaster, Terence (12 June 1998). "Obituary: Sir David English". The Independent. London. Retrieved 1 August 2015. 
  50. ^ Ibrahim, Youssef M. (12 June 1998). "Sir David English, a Top Editor On Fleet Street, Is Dead at 67". The New York Times. Retrieved 1 August 2015. 
  51. ^ Griffiths Encyclopedia of the British Press, p. 545
  52. ^ Bogan, Steve (15 July 1992). "Wind of change in Kensington: Will the Daily Mail still be rallying the Tory faithful?". The Independent. London. Retrieved 1 August 2015. 
  53. ^ Greenslade, Roy (27 June 2012). "Daily Mail print plant sold off". The Guardian. London. 
  54. ^ Allen, Kerry (15 August 2016). "Daily Mail deal with Communist mouthpiece raises few eyebrows in China". BBC News. Retrieved 16 August 2016. 
  55. ^ Graham-Harrison, Emma (12 August 2016). "Mail Online teams up with Chinese newspaper the People's Daily". The Guardian. London. Retrieved 16 August 2016. 
  56. ^ Greenslade, Roy (12 August 2016). "What is Mail Online doing in partnership with the People's Daily of China?". The Guardian. London. Retrieved 16 August 2016. 
  57. ^ "Lego promotions with Daily Mail end for 'foreseeable future' – BBC News". BBC Online. 12 November 2016. Retrieved 12 November 2016. 
  58. ^ "Parliamentary papers". 1947: 94 Great Britain Parliament House of Commons. 
  59. ^ James G. Kellas (1989). The Scottish political system. p. 200. ISBN 0-521-08669-8. 
  60. ^ Tryhorn, Chris (15 January 2010). "Trinity Mirror titles worst hit in Scottish slump". The Guardian. UK. Retrieved 30 April 2010. 
  61. ^ "Audit Bureau of Circulations". ABC. Retrieved 12 March 2012. 
  62. ^ "Fall in circulation for all of Republic's daily newspapers". The Irish Times. 19 February 2010. Retrieved 17 July 2010. 
  63. ^ MacKenzie, Frederick Arthur (1921). "The Mystery of the Daily Mail: 1896–1921". London: Associated Newspapers: 55–58. 
  64. ^ "Mail Today". Mailtoday. Retrieved 12 March 2012. 
  65. ^ "Associated Newspapers launches Mail Today in India". Thomas Crampton. 3 April 2008. Archived from the original on 21 February 2012. Retrieved 12 March 2012. 
  66. ^ Urges conservatively inclined voters to support UKIP in Heywood and Middleton, Dudley North and Great Grimsby
  67. ^ Douglas, Torin (18 June 2007). Does the BBC have a bias problem? Archived 16 April 2016 at the Wayback Machine.. BBC News.
  68. ^ Blythman, Joanna (28 May 2012). "Vandals! No, not protesters trashing crops but the GM lobby still trying to force increasingly discredited Frankenstein Food down our throats". Daily Mail. London. Retrieved 1 August 2012. 
  69. ^ "Mail comment: Is Miliband talking us into another war?". Daily Mail. London. 28 August 2008. Retrieved 29 August 2008. 
  70. ^ Press Awards 2011; Press Awards 2016. Society of Editors. Retrieved 9 February 2017 and 1 April 2017.
  71. ^ "British Press Awards 2010: Full list of winners". PressGazette. 24 March 2010. Archived from the original on 13 January 2012. Retrieved 16 April 2013. 
  72. ^ "British Press Awards 2009: The full list of winners". PressGazette. 31 March 2009. Archived from the original on 15 January 2010. Retrieved 16 April 2013. 
  73. ^ O'Carroll, Lisa; Sabbagh, Dan (20 March 2012). "Press Awards 2012 as they happened". The Guardian. London. 
  74. ^ "The Origins of "A Day In The Life"". The Beatles: Selected Items from my Personal Memorabilia Collection. Apple Corps. 
  75. ^ "£750,000 in costs as Moonies lose marathon libel action", Glasgow Herald, 1 April 1981. p. 3[permanent dead link]
  76. ^ Steve Connor (1 November 1995). "The 'gay gene' is back on the scene". The Independent. UK. Retrieved 30 April 2010. 
  77. ^ Shea, Matthew; Lewis, Jacob (7 October 2013). "We Spent Yesterday Talking to People Who Are Hated by the Daily Mail". VICE News. Retrieved 29 June 2015. It's the latest nasty accusation to be levelled at a 'paper that has a long history of this kind of thing – the Miliband controversy joining an outrage canon that includes Jan Moir's smear of the dead gay popstar Stephen Gately, and headlines like "Abortion hope after 'gay genes' finding" and "Muslim gang jailed for kidnapping and raping two girls as part of their Eid celebrations". 
  78. ^ George T. H. Ellison and Alan H. Goodman (2006). The nature of difference: science, society, and human biology. Wenner-Gren Foundation for Anthropological Research, Wellcome Trust. p. 106. ISBN 978-0-8493-2720-9. 
  79. ^ May, Margaret; Page, Robert M.; Brunsdon, Edward (2001). Understanding social problems: issues in social policy. Wiley-Blackwell. p. 272.
  80. ^ Hugo de Burgh (2008). "ch. 16 Journalism with attitude". Investigative Journalism: Context and Practice. Routledge. ISBN 978-0-415-44144-5. 
  81. ^ Leader (15 February 1997). "Trial by the Daily Mail". The Guardian. UK. Retrieved 2 February 2012. 
  82. ^ Street of Shame (12 January 2012). "Second-Class Mail". Private Eye 1305. UK. 
  83. ^ Booth, Robert (16 October 2009). "Daily Mail column on Stephen Gately death provokes record complaints". The Guardian. UK. Retrieved 30 April 2010. 
  84. ^ Brook, Stephen (20 October 2009). "Irish Daily Mail disowns Jan Moir". The Guardian. UK. Retrieved 30 April 2010. 
  85. ^ Tryhorn, Chris (16 October 2009). "Marks & Spencer asks to pull ad from Mail article on Stephen Gately's death". The Guardian. UK. Retrieved 30 April 2010. 
  86. ^ a b "How cannabis causes 'cognitive chaos' in the brain". Science Daily. 25 October 2011. doi:10.1523/JNEUROSCI.2970-11.2011. Retrieved 12 March 2012. 
  87. ^ "Dr Matt Jones – MRC Centre for Synaptic Plasticity publications". Bris. 14 April 2011. Retrieved 12 March 2012. 
  88. ^ "Dysfunctional Prefrontal Cortical Network Activity and Interactions following Cannabinoid Receptor Activation". Jneurosci. 26 October 2011. Retrieved 12 March 2012. 
  89. ^ "Cannabis use increases risk of psychotic illness – health – 27 July 2007". New Scientist. Retrieved 12 March 2012. 
  90. ^ Solved: Why pot smoking causes memory loss Archived 12 May 2013 at the Wayback Machine. Wynne Parry 26 October 2011
  91. ^ Comment le cannabis perturbe l'activité cérébrale Archived 24 April 2016 at the Wayback Machine. Aude Rambaud, 31 October 2011
  92. ^ "Psychose durch Cannabis: Schon ein Joint kann Schizophrenie auslösen!". BILD.de. 
  93. ^ a b "The Daily Mail – Addicted To Lies And Misinformation About Cannabis". Clear-uk. Archived from the original on 23 March 2012. Retrieved 12 March 2012. 
  94. ^ Korte, Travis (22 February 2012). "Daily Mail Wins Worst Science Article Prize". Huffington Post. Retrieved 12 March 2012. 
  95. ^ Craig Silverman Special to the Star (3 February 2012). "Newsmangled: Daily Mail wins Orwellian Prize for 'cannabis' story". The Star. Toronto. Retrieved 12 March 2012. 
  96. ^ deevybee (29 January 2012). "BishopBlog: 2011 Orwellian Prize for Journalistic Misrepresentation". Deevybee. doi:10.1523/JNEUROSCI.2970-11.2011. Retrieved 12 March 2012. 
  97. ^ "Richard Shrubb: Cannabis Does Not Cause Schizophrenia ... It may Contribute Though!". Huffingtonpost. 2 September 2011. Archived from the original on 14 January 2012. Retrieved 12 March 2012. 
  98. ^ Levy, Geoffrey (27 September 2013). "The man who hated Britain: Red Ed's pledge to bring back socialism is a homage to his Marxist father. So what did Miliband Snr really believe in? The answer should disturb everyone who loves this country". Daily Mail. London. 
  99. ^ Grant, Linda. "Mrs Cohen, the Daily Mail is talking about you, too". The Jewish Chronicle. Retrieved 31 July 2015. 
  100. ^ "Archived copy". Archived from the original on 20 September 2015. Retrieved 2014-02-26.  BBC News – Ed Miliband accuses Daily Mail over 'lie' about father
  101. ^ Wright, Oliver. "'A man who hated Britain': Ed Miliband accuses Daily Mail of 'appalling lie' about his father Ralph". The Independent. Retrieved 31 July 2015. 
  102. ^ "Labour demands Ralph Miliband apology from Mail". BBC News. 2 October 2013. 
  103. ^ "Mail admits Miliband father's grave photo was 'error' but says Labour leader's attack on paper is 'disingenuous'". Press Gazette. Retrieved 31 July 2015. 
  104. ^ "An evil legacy and why we won't apologise (Editorial)". Daily Mail. 
  105. ^ Rocker, Simon. "Daily Mail accused of antisemitic attack over Miliband story". Jewish Chronicle. Retrieved 31 July 2015. 
  106. ^ Freedland, Jonathan (3 October 2003). "Was the Daily Mail piece antisemitic?". The Jewish Chronicle. Retrieved 31 July 2015. 
  107. ^ Freedland, Jonathan (4 October 2013). "Antisemitism doesn't always come doing a Hitler salute". The Guardian. Retrieved 31 July 2015. 
  108. ^ King, James. "My Year Ripping Off the Web With the Daily Mail Online". Gawker. Archived from the original on 5 September 2015. Retrieved 4 September 2015. 
  109. ^ Nesenoff & Miltenberg LLP. "Mail Media vs. Gawker Media, King". Document Cloud. Nesenoff & Miltenberg LLP. Retrieved 4 September 2015. 
  110. ^ Wemple, Erik. "Mail Online sues Gawker for defamation over first-person piece". The Washington Post. Retrieved 4 September 2015. 
  111. ^ McKernan, Bathan (17 November 2015). "The Daily Mail has been accused of xenophobia after publishing a cartoon that depicts refugees as rats". i100.co.uk (The Independent). Independent Print Limited. Retrieved 18 November 2015. 
  112. ^ a b Buchanan, Rose Troup (18 November 2015). "Daily Mail criticised by social media users for cartoon on refugees". The Independent. Retrieved 18 November 2015. 
  113. ^ Mark, Michelle (17 November 2015). "Amid Syrian Refugee Crisis, 'Racist' Daily Mail Cartoon Prompts Anger On Social Media". International Business Times. Retrieved 18 November 2015. 
  114. ^ Mac for the Daily Mail (17 November 2015). "MAC ON... Europe's open borders". Daily Mail. Retrieved 18 November 2015. 
  115. ^ Mackey, Robert (17 November 2015). "Anger Over Daily Mail Cartoon Equating Refugees to Rats". The New York Times. Retrieved 4 April 2016. 
  116. ^ Panton, Callum (18 November 2015). "UK public support for Syrian refugees collapses in wake of deadly Paris attacks". International Business Times. Retrieved 18 November 2015. 
  117. ^ Stuart, Tessa (28 October 2016). "How Anthony Weiner Got Mixed Up in Hillary Clinton's Emailgate". Rolling Stone. Retrieved 31 October 2016. 
  118. ^ Daniel Rogers Sugar wins libel battle Archived 28 April 2010 at the Wayback Machine., 16 February 2001, The Guardian
  119. ^ Ciar Byrne Rigg wins case against Associated Archived 13 January 2011 at the Wayback Machine., 20 October 2003, The Guardian
  120. ^ Jacqueline Maley, Elton John gets £100,000 for Daily Mail libel Archived 3 June 2012 at the Wayback Machine., 25 May 2006, The Guardian
  121. ^ Oliver Luft and agencies, Daily Mail pays out after alleging former Catholic PR man was hypocrite Archived 1 February 2009 at the Wayback Machine., 29 January 2009, The Guardian
  122. ^ Daily Mail and Sun pay out to Tamil hunger striker Archived 9 July 2013 at the Wayback Machine., 29 July 2010, The Guardian
  123. ^ "Blair adviser Carole Caplin wins Daily Mail libel damages" Archived 3 March 2012 at the Wayback Machine., BBC News, 1 November 2011
  124. ^ "Daily Mail pays damages to JK Rowling". BBC News. BBC. 7 May 2014. Retrieved 7 May 2014. 
  125. ^ "Melania Trump wins damages from Daily Mail over 'escort' allegation". BBC News. 2017-04-12. Retrieved 2017-04-12. 
  126. ^ "Melania Trump: A retraction". Daily Mail. 1 September 2016. Retrieved 9 November 2016. 
  127. ^ "Melania Trump sues Daily Mail and US blogger for $150m over sex worker claims". BBC News. 2 September 2016. Retrieved 9 November 2016. 
  128. ^ Associated Press (7 February 2017). "Melania Trump re-files lawsuit against Daily Mail over report she worked as an escort". Fox News. Fox. 
  129. ^ Borders, William (1 November 1981). "Moon'a Sect Loses Libel Suit in London". The New York Times. Retrieved 27 December 2015. 
  130. ^ Peck, Tom (11 February 2012). "Rothschild loses libel case, and reveals secret world of money and politics". The Independent. London. 
  131. ^ Ward, Victoria (10 February 2012). "Nathaniel Rothschild loses High Court libel battle". The Daily Telegraph. London. 
  132. ^ Dowell, Ben (24 May 2012). "Carina Trimingham loses privacy case against Daily Mail". The Guardian. London. 
  133. ^ Chapman, James (3 February 2012). "Huhne pays for his infidelity: Minister's career in ruins as feud with ex-wife lands them both in court over speeding points". Daily Mail. London. 
  134. ^ "The best way to get angry with the Daily Mail? Don't buy it". The Guardian. 3 August 2012. ISSN 0261-3077. Retrieved 4 April 2016. 
  135. ^ "Brexit ruling: Lord Chancellor backs judiciary amid row". BBC News. 5 November 2016. Retrieved 5 November 2016. 
  136. ^ Hutcheon, Paul (6 November 2016). "May faces backlash on multiple fronts as critics round on treatment of Brexit judges". The Herald. Retrieved 6 November 2016. 
  137. ^ Editorial (6 November 2016). "The Observer view on the high court ruling on Brexit and parliament". The Observer. Retrieved 6 November 2016. 
  138. ^ Chaffin, Joshua; Parker, George; Croft, Jane (4 November 2016). "Judges rocked by populist backlash after Brexit ruling". Financial Times. Retrieved 5 November 2016. 
  139. ^ Lindsey, Walker. "Mail Online More Interested in Emma Watson’s clothes than UN Speech". iMediaEthics. Retrieved 28 March 2017. 
  140. ^ a b "Daily Mail's "Who won Legs-it!" headline draws scorn". BBC. 28 March 2017. Retrieved 28 March 2017. 
  141. ^ Corbyn, Jeremy [@@jeremycorbyn] (27 March 2017). "It's 2017. This sexism must be consigned to history. Shame on the Daily Mail." (Tweet). Retrieved 27 March 2017 – via Twitter. 
  142. ^ Lotto Persio, Sofia (28 March 2017). "Daily Mail editor Paul Dacre trolled on Wikipedia in backlash for 'Legs-it' front page". International Business Times. IBT Media. Retrieved 28 March 2017. 
  143. ^ Johnston, Chris; Henley, Jon; Willsher, Kim; Martinson, Jane (24 November 2015). "Daily Mail accused of paying €50,000 for CCTV video of Paris attack". The Guardian. Retrieved 12 January 2016. 
  144. ^ Greenslade, Roy. "Daily Mail is cruel and childish about the Duchess of Cambridge". the Guardian. Retrieved 12 January 2016. 
  145. ^ "Kim Kardashian – A Daily Mail Obsession. – News Media Images". 10 February 2015. 
  146. ^ "Sex, children and Mail Online". 
  147. ^ "Why are papers like the Daily Mail obsessed with house prices?". 21 April 2011 – via The Guardian. 
  148. ^ Berry, Mike; Garcia-Blanco, Inaki; Moore, Kerry (December 2015). "Press Coverage of the Refugee and Migrant Crisis in the EU: A Content Analysis of Five European Countries" (PDF). United Nations High Commission for Refugees. 
  149. ^ "Archived copy". Archived from the original on 9 October 2016. Retrieved 2016-06-17. .
  150. ^ "The Treatment of Asylum Seekers Tenth Report of Session 2006–07" (PDF). Joint Committee on Human Rights. 30 March 2007. 
  151. ^ Jackson, Jasper (9 February 2017). "Wikipedia bans Daily Mail as 'unreliable' source". The Guardian. Retrieved 11 February 2017. 
  152. ^ Bowden, George (9 February 2017). "Daily Mail Banned As 'Reliable Source' On Wikipedia In Unprecedented Move". The Huffington Post, UK. Huffington Post. Retrieved 9 February 2017. The decision was made by the site’s community 
  153. ^ "This is Money". This is Money. Retrieved 12 March 2012. 
  154. ^ Advertising for the Daily Mail Archived 4 September 2011 at the Wayback Machine.
  155. ^ Maria Esposito. "Fred Basset is back". C21 Media. [full citation needed]
  156. ^ Rickards, Maurice; Twyman, Michael (2000). The encyclopaedia of ephemera: a guide to the fragmentary documents of everyday life for the collector, curator, and historian. Routledge. p. 103.
  157. ^ "Concise History of the British Newspaper in the Twentieth Century". bl.uk. The British Library. 2001. Archived from the original on 2 December 2001. Retrieved 29 June 2015. 
  158. ^ Cadogan, Mary. "Teddy Tail of the Daily Mail". Gateway Monthly. Hawk Books. Archived from the original on 26 April 2006. Retrieved 29 June 2015. 
  159. ^ Ponsford, Dominic (24 November 2011). "Mail Online hits new record with 79m unique browsers". PressGazette. London. Archived from the original on 21 July 2013. Retrieved 7 December 2011. 
  160. ^ Durrani, Arif (19 April 2011). "MailOnline overtakes Huffington Post to become world's no 2". MediaWeek. London. Retrieved 18 May 2011. 
  161. ^ Wheeler, Brian (27 January 2012). "How the Daily Mail stormed the US". BBC News. Retrieved 23 August 2013. 
  162. ^ Newspaper ABCs: Digital statistics for January 2014[permanent dead link] 20 February 2014
  163. ^ "Thailand blocks site for video of princess topless". AsiaOne. Retrieved 10 February 2016. 
  164. ^ "Columnists". Daily Mail Online. 7 November 2014. 
  165. ^ Source: Williams' memoir, The World of Action (London: Hamish Hamilton, 1938), which describes his career and journalistic adventures.
  166. ^ Katharine Bail Hoskins, Today the Struggle: Literature and Politics in England during the Spanish Civil War (Austin: University of Texas Press, 2014) p. 32
  167. ^ Nicci French, The Memory Game (London: Penguin Books, 2008)
  168. ^ Laurence Simpson, According to The Daily Mail (London: Matador, 2015)
  169. ^ Michael Paraskos, Rabbitman (London: Friction Fiction, 2017) p.62
  170. ^ D. Butler and A. Sloman, British Political Facts, 1900–1975, p. 378.

External links

Disclaimer

None of the audio/visual content is hosted on this site. All media is embedded from other sites such as GoogleVideo, Wikipedia, YouTube etc. Therefore, this site has no control over the copyright issues of the streaming media.

All issues concerning copyright violations should be aimed at the sites hosting the material. This site does not host any of the streaming media and the owner has not uploaded any of the material to the video hosting servers. Anyone can find the same content on Google Video or YouTube by themselves.

The owner of this site cannot know which documentaries are in public domain, which has been uploaded to e.g. YouTube by the owner and which has been uploaded without permission. The copyright owner must contact the source if he wants his material off the Internet completely.

Powered by YouTube
Wikipedia content is licensed under the GFDL and (CC) license