Share

WIKIPEDIA ARTICLE

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
International Business Times
Logo Intl Business Times.png
Ibtscreenshot09102010.png
The September 9, 2010 front page of
The IBTimes home page
Type 24/7
Format Online
Owner(s) Newsweek Media Group[1]
Editor Peter S. Goodman[2]
Founded 2006
Language English, Chinese, Japanese, Italian
Headquarters 7 Hanover Square, Fl 5
Manhattan, New York City, US
Website www.ibtimes.com

The International Business Times is an American online news publication[3] that publishes seven national editions and four languages. The publication, sometimes called IBTimes or IBT, offers news, opinion and editorial commentary on business and commerce. IBT is one of the world's largest online news sources;[4] IBT's 2014 media kit claims that its online properties receive 40 million unique visitors each month.[4][5] Its 2013 revenues were around $21 million.[6]

IBTimes was launched in 2005; it is owned by Newsweek Media Group,[3] and was founded by Etienne Uzac and Johnathan Davis. Its headquarters are in a former Newsweek office in the Financial District of Lower Manhattan, New York City.[7]

History[edit]

A hand-drawn blueprint, created in 2007 by Davis, outlining what would become the IBTimes FX editor

Founder Etienne Uzac, a native of France, came up with the idea for the global business news site while a student at the London School of Economics. He found that the strongest business newspapers had a focus on the U.S and Europe and planned to provide broader geographic coverage. Uzac recruited Johnathan Davis to join him in the enterprise.[8] In late 2005, Uzac and Davis moved to New York to launch the site, with Uzac primarily focused on business strategy, while Davis coded the site and wrote the first articles.[9]

In May 2012, the company announced that Jeffery Rothfeder had been appointed as the publication's new Editor-in-Chief, while Davis, who previously served as Executive Editor, would manage the company's content strategy across all platforms as the Chief Content Officer.[10]

On August 4, 2013, IBT Media, the owner of IBTimes, announced its purchase of Newsweek and newsweek.com from IAC/InterActiveCorp. The purchase did not include The Daily Beast.[11] Peter S. Goodman, previously the executive business editor and global news editor of The Huffington Post, became the editor in 2014.[1] IBT Media later rebranded as Newsweek Media Group.

From March to July 2016, IBT laid off an estimated 30 percent of its editorial staff.[12] This period marked a new era for the company as it expanded into branded content and events with its sister publication Newsweek. At the same time, Dev Pragad who had started the Europe, the Middle East and Africa (EMEA) business in 2009 was promoted from managing director of Europe to global CEO of Newsweek and IBT.[13][14] This was followed in January 2017 by the appointment of Alan Press in the "newly-created, strategic role of President".[15]

Content quality[edit]

In late 2011, Google allegedly moved the outlet's articles down in search results in response to excessive search engine optimization activity. An internal IBT memo allegedly advised IBT journalists on how to "re-work a story you've already done and re-post it in the hopes that it will chart better via Google... Some people have been just re-posting the exact same story, with a new headline. We're not doing that anymore."[16]

Reporting in 2014, Mother Jones claimed that IBT journalists are subject to constant demand to produce clickbait; one former employee reportedly complained that management issued "impossible" demands, including a minimum of 10,000 hits per article, and fired those who couldn't deliver. Of 432 articles published by IBT Japan in a certain time interval, 302 were reportedly created by copying sentences from Japanese media and combining them, "collage-style", to create stories that seemed new; IBT Japan apologized for the behavior and blamed it on a contract employee.[4] Similarly, employees told The Guardian in 2014 that at times they seemed to operate more as "content farms" demanding high-volume output than a source of quality journalism. At least two journalists were allegedly threatened with firing unless traffic to their articles increased sharply.[16]

In 2016, IBT hired John Crowley, the Wall Street Journal's EMEA digital editor, as its UK editor-in-chief. According to The Guardian, "Crowley said his focus would be on helping the site break exclusives, in-depth storytelling and new forms of digital journalism. He said IBT was putting together a UK business desk and hiring an audience team." Crowley stated, "We are not a wire service or so-called paper of record... but I have a vision of where I want to take a site... we've got to have a USP (unique selling proposition)... make ourselves distinctive in journalistic terms."[17] The standard of content on IBTimes.co.uk has notably improved in recent years with reputable papers such as The Times quoting exclusive content from the publication.[18] Sports and entertainment coverage often gets pick up in the British press[19][20][21] and on the BBC.[22][23]

In early 2017, International Business Times UK joined a partnership along with the likes of Bloomberg, Channel 4 and the BBC to work together to combat the spread of fake news.[24] In June 2017, Jason Murdock — who covers cybersecurity for the International Business Times UK — won Digital Writer of the year at the Drum Online Media Awards, which according to InPublishing magazine “identify the cleverest, boldest and most original purveyors of news and views from around the world.”[25]

Media Matters for America, a politically progressive journalism watchdog, labeled an IBT article linking Hillary Clinton's policies to the gun used in the Sandy Hook Elementary School shooting a "false and sloppy smear" that was based on a misreading of government documents.[26]

In the Columbia Journalism Review, contributing editor Trudy Lieberman credited IBT's David Sirota's investigative reporting for helping to drive a call for reform in Connecticut health insurance regulation.[27]

Labor relations[edit]

According to an article in Mother Jones magazine, in the early days of the International Business Times, IBT Media employed immigrant students of Olivet University to translate English into Chinese and other languages, working illegally and being paid less than minimum wage.[4]

In 2016, employees complained publicly about missed payroll, meager or nonexistent severance packages following layoffs, and one-sided nondisclosure agreements.[28][29]

Relationship to "The Community"[edit]

The connection of "The Community", a Christian sect led by a "charismatic Korean pastor named David Jang", with IBT is disputed; IBT states that many reports about connections with the Community are false or exaggerated.[4]

Co-owners Johnathan Davis and Etienne Uzac both have ties to Olivet University, an evangelical school founded by David Jang. Graduates of Olivet have been hired to work at Newsweek Media Group in many areas; Newsweek Media Group has donated money to Olivet. Davis is a former teacher of journalism at Olivet; Davis's wife is the university's president. Uzac has been on Olivet's board of trustees; Uzac's wife has been the press secretary for the World Evangelical Alliance, which includes Olivet as a member. Davis has personally endorsed the "ex-gay" view that homosexuality can be a result of childhood sexual abuse, and can be cured by therapy to make them heterosexual. Davis states that his work is separate from his faith, and has declined to elaborate on his religious views on homosexuality, stating that it "I'm not sure how it's relevant. People believe all sorts of weird things. But from a professional capacity, it's unrelated."[16]

Christianity Today claimed in 2012 that it obtained an email in which Davis stated that he could not join a certain Jang-affiliated organization because his "commission is inherently covert". Davis denied the claim.[16] According to Business Insider, there are signs that Jang's concept of journalism involves infusing the "Gospel message" into media.[30]

References[edit]

  1. ^ a b Leslie Kauffman (March 4, 2014). "Huffington Post Business and Global News Editor Is Leaving for International Business Times". The New York Times. Retrieved April 12, 2016. 
  2. ^ "Peter Goodman named editor-in-chief of International Business Times". Capital New York. 
  3. ^ a b "About us". International Business Times. IBT Media. Retrieved August 6, 2013. 
  4. ^ a b c d e Dooley, Ben (March 31, 2014). "Who's Behind Newsweek?". Mother Jones. Retrieved October 30, 2014. 
  5. ^ "IBT Media: 2014 Media Kit" (PDF). International Business Times. Retrieved December 21, 2016. 
  6. ^ Kaufman, Leslie (March 4, 2014). "Huffington Post Business and Global News Editor Is Leaving for International Business Times". The New York Times. Retrieved December 21, 2016. 
  7. ^ "Braving bad juju International Business Times moves into Newsweek's old newsroom". The New York Observer. Retrieved October 9, 2011. 
  8. ^ "Company Timeline". Digiday. Retrieved September 17, 2012. 
  9. ^ "Company Timeline". International Business Times. Retrieved October 12, 2011. 
  10. ^ "Marketwatch". Marketwatch.com. Retrieved June 2, 2012. 
  11. ^ "Newsweek purchased by International Business Times owner". The Washington Post. Archived from the original on August 5, 2013. Retrieved August 4, 2013. 
  12. ^ Grove, Lloyd (July 29, 2016). "Pay Up: Journalists Twitter-Shame IBT Bosses Over Severance Pay". The Daily Beast. Retrieved December 21, 2016. 
  13. ^ "IBT Media, Following Layoffs, Announces New Leadership Structure". Retrieved March 31, 2017. 
  14. ^ "Battered in the US, IBT Media is expanding in Europe". Digiday. August 17, 2016. Retrieved March 31, 2017. 
  15. ^ "IBT Media, Inc.: Private Company Information". Bloomberg. Retrieved March 31, 2017. 
  16. ^ a b c d Swaine, Jon (March 28, 2014). "Faith and a media icon: Newsweek's unconventional new owners". The Guardian. Retrieved December 21, 2016. 
  17. ^ Jackson, Jasper (February 24, 2016). "International Business Times appoints WSJ's John Crowley as UK editor". The Guardian (UK). Retrieved December 21, 2016. 
  18. ^ "Poll watchdog attacks EU leaflet". Retrieved March 31, 2017. 
  19. ^ Rabbetts, Barry (January 5, 2017). "Diego Costa reveals what he said to Pedro during THAT bust-up". Daily Mirror. Retrieved March 31, 2017. 
  20. ^ "Chelsea's Diego Costa says Pedro spat is in the past after Tottenham defeat: 'We love each other'". London Evening Standard. January 5, 2017. Retrieved March 31, 2017. 
  21. ^ Luckhurst, Samuel (January 19, 2017). "Luke Shaw agent responds to Manchester United transfer speculation". Manchester Evening News. Retrieved March 31, 2017. 
  22. ^ "Formula 1 gossip: Williams, Brawn, Verstappen, Bottas, Hamilton". BBC Sport. February 17, 2017. Retrieved March 31, 2017. 
  23. ^ "Looks like Lil Wayne has announced his retirement from music". BBC. Retrieved March 31, 2017. 
  24. ^ "European newsrooms are forming a united front against fake news". Digiday. March 17, 2017. Retrieved March 31, 2017. 
  25. ^ InPublishing. "The Drum Online Media Awards – the winners". Retrieved August 30, 2017. 
  26. ^ "This False And Sloppy Smear Links Hillary Clinton To The Sandy Hook Massacre". Media Matters for America. April 19, 2016. Retrieved December 21, 2016. 
  27. ^ "How IBT's reporting is driving a controversy over a major healthcare merger in Connecticut". Columbia Journalism Review. Retrieved December 21, 2016. 
  28. ^ "Laid-off IBT journalists make news of their own in Twitter protest". Columbia Journalism Review. Retrieved December 21, 2016. 
  29. ^ Kludt, Jackie Wattles and Tom (July 28, 2016). "IBT Media's fired workers say company has no 'human decency'". CNNMoney. Retrieved December 21, 2016. 
  30. ^ "Newsweek Backers Tied To Program Seeking To 'Propagate The Gospel' Through Journalism". Business Insider. Retrieved December 21, 2016. 

External links[edit]

Disclaimer

None of the audio/visual content is hosted on this site. All media is embedded from other sites such as GoogleVideo, Wikipedia, YouTube etc. Therefore, this site has no control over the copyright issues of the streaming media.

All issues concerning copyright violations should be aimed at the sites hosting the material. This site does not host any of the streaming media and the owner has not uploaded any of the material to the video hosting servers. Anyone can find the same content on Google Video or YouTube by themselves.

The owner of this site cannot know which documentaries are in public domain, which has been uploaded to e.g. YouTube by the owner and which has been uploaded without permission. The copyright owner must contact the source if he wants his material off the Internet completely.

Powered by YouTube
Wikipedia content is licensed under the GFDL and (CC) license