Share

WIKIPEDIA ARTICLE

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Rustavi 2 Broadcasting Company
Rustavi 2 logo.png
Current logo as of December 28, 2009.
Launched 1994
Owned by Nika Gvaramia
Picture format 4:3 SDTV
Country Georgia
Language Georgian, English
Headquarters Tbilisi
Website www.Rustavi2.ge
Availability
Satellite
Eutelsat 36B 11212-H-14400 3/5
Cable
Available on most cable systems Check local listings for channels

Rustavi 2 Broadcasting Company (Georgian: სამაუწყებლო კომპანია რუსთავი 2), better known as Rustavi 2, is the most successful private television broadcasting company in Georgia. The Rustavi, based in Tbilisi, was founded in 1994 in the town of Rustavi. It is a privately owned free to air terrestrial broadcaster that currently reaches around 85% of the country's population. The area Rustavi 2 covers outside Georgia via satellite 24-hour broadcasting includes Europe, European part of Russia and the Middle East. Rustavi 2 was first to use digital hardware in Georgia, the first to go on satellite, the first to conduct live foreign transmissions and first to become an Associate member of the European Broadcasting Union. The news service of Rustavi 2 has bureaus and regional reporters in major Georgian cities (Kutaisi, Batumi, Gori, Poti, Zugdidi), as well as the permanent correspondents in Washington D.C., Brussels, and Moscow. The independence of the channel has been questioned in recent years, with many suggesting that it's biased in favor of the former ruling party UNM.[1][2][3][4][5][6]

Logos[edit]

Courier News[edit]

The news program "Courier" has aired since the foundation of Rustavi 2 and has become one of the most successful news programs in Georgia.[citation needed]

The daytime news is anchored by Ana Kinkladze, Keti Kvachantiradze and Natia Goksadze. Diana Jojua and Zaal Udumashvili anchor the evening news at 18:00 and 21:00, including sports with Dimitri Oboladze. David Kikalishvili presents "P.S." every Sunday at 21:00.

Business Courier[edit]

From 2006 new television season Rustavi 2 airs Business Courier. The program offers in-depth reporting and critical analysis of major business issues today with an emphasis on current events, business development, market outlooks, and emerging opportunities.

P.S.[edit]

P.S. is a weekly analytical and educational summarizing program, which focuses on politics, economics and social problems; the project also covers topical cultural issues. P.S. often reports on various international events related to Georgia.

Vano's Show[edit]

Vano's Show is a Georgian version of an American TV program format that has existed since the 1950s and is extremely successful in the United States.

Foreign series[edit]

Rustavi 2′s programming mix includes a wide variety of popular foreign series like Desperate Housewives.

Ownership[edit]

Rustavi 2 was originally owned by Erosi Kitsmarishvili, David Dvali, Jarji Akimidze and Nika Tabatadze. In July 2004, 90% of the company's shares was bought by the Batumi-based businessman Kibar Khalvashi (who had close ties with the then-Defense Minister Irakli Okruashvili) who sold them, in January 2006, to David Bezhuashvili, member of the Parliament of Georgia and brother of Georgia's Foreign Minister Gela Bezhuashvili. In mid-2006 Rustavi 2, the television company Mze TV and radio station Pirveli Stereo merged into a holding which is currently owned by the Georgian Industrial Group (GIG) and GeoMedia Group. GIG, which owns a 45% share of both stations, is a large company with diversified business interests ranging from coal mining and energy to travel. Davit Bezhuashvili, is a founding member of the group. The GeoMedia group is a relatively obscure company registered in the Marshall Islands.[7]

On 2 March 2017, the Supreme Court of Georgia declared that the owners of the company were Kibar Khalvashi (60% shares) and Panorama Ltd. (40% shares). The decision was unpopular in Georgia, and on 3 March the company submitted an appeal to the European Court of Human Rights, which, in its turn, on 4 March 2017 suspended the Supreme Court decision until 8 March and requested additional documentation.[8]

History[edit]

It was formed in 1994 and had been in a strong opposition to Eduard Shevardnadze’s government since then. In 1995, Rustavi 2's first logo was not short-lived because it did not change this time thus it remains unchanged. The Georgian authorities made several attempts to shut R2 down. Giorgi Sanaia, Georgia’s most popular TV journalist, who worked for R2, was murdered in July 2001. It has been considered by many as a political murder related with his programme "Night Courier" and investigations of allegations of official corruption. In October 2001, the security police raid on R2 office resulted in public anger and subsequent mass street demonstrations against the government’s pressure on independent media forced Eduard Shevardnadze to fire his entire cabinet. By 15 March 2003, to coincide with the launch of its sister channel Imedi TV, Rustavi 2 introduced a new logo which consists of a zig-zagged abstract 2-numeral that is coloured bronze and are made up of gradient effects. Obviously, Rustavi 2 was the main mass media source used as a tribune by the opposition leaders during the Rose Revolution in November 2003. On 28 December 2009, to celebrate its 15th anniversary, Rustavi 2 adopted a new logo during its Christmas special. The new logo coonsists of the abstract 2-numeral which is more zig-zagged but are instead normal and that appears in different colours.

Allegations of propaganda[edit]

The opposition in Georgia has accused Rustavi 2 of being little better than a propaganda station for the government - for instance broadcasting details of the 2009 Freedom House report on Russia but ignoring completely the report's criticism of Georgia.[9]

References[edit]

  1. ^ Georgia, Civil. "Civil.Ge - Imedi TV to Resume News on Monday". www.civil.ge. 
  2. ^ Lomsadze, Giorgi (25 March 2008). "News Corporation: A Farewell to Georgia?" – via EurasiaNet. 
  3. ^ "Geotimes - მთავარი". www.geotimes.ge. Archived from the original on 2011-01-28. 
  4. ^ "Georgian Government Controls Six TV Stations". HumanRights.ge. 2008-03-24. Archived from the original on 2009-10-13. Retrieved 2015-08-06. 
  5. ^ ""Georgian Government Controls Six TV Stations"". HUMANRIGHTS.GE. 
  6. ^ "Archived copy". Archived from the original on 2006-10-20. Retrieved 2008-10-05. 
  7. ^ TVs Submit Ownership Papers. Civil Georgia. 2007-12-17.
  8. ^ "Strasbourg Court suspends the enforcement of the Supreme Court decision on Rustavi 2 case". Georgian Journal. 4 March 2017. Retrieved 12 March 2017. 
  9. ^ "How Rustavi2 slants the news, Georgia International Media Centre". 

External links[edit]

Disclaimer

None of the audio/visual content is hosted on this site. All media is embedded from other sites such as GoogleVideo, Wikipedia, YouTube etc. Therefore, this site has no control over the copyright issues of the streaming media.

All issues concerning copyright violations should be aimed at the sites hosting the material. This site does not host any of the streaming media and the owner has not uploaded any of the material to the video hosting servers. Anyone can find the same content on Google Video or YouTube by themselves.

The owner of this site cannot know which documentaries are in public domain, which has been uploaded to e.g. YouTube by the owner and which has been uploaded without permission. The copyright owner must contact the source if he wants his material off the Internet completely.

Powered by YouTube
Wikipedia content is licensed under the GFDL and (CC) license